Erainvesteeringute kaasamine rohepöörde toetuseks

Balti Uuringute Instituut koostöös Sustainable Finance Observatory’ga viis läbi kaks omavahel seotud uuringut, et anda terviklik ülevaade jätkusuutliku jaefinantseerimise olukorrast Eestis. 

Uuringu esimene osa keskendus jaeinvestorite hoiakutele, teadmistele ja käitumisele seoses jätkusuutliku investeerimisega. Uurisime, kuidas inimesed mõistavad jätkusuutlikku rahandust, millised on nende väärtused, teadmiste tase ja takistused rohelisemate investeerimisotsuste tegemisel. Samuti hindasime turu potentsiaali ja andsime soovitusi, kuidas suurendada usaldusväärsust ning lihtsustada info- ja tootesuhtlust. 

Analüüs tugines üleriigilisele küsitlusele (N = 1000), millele lisandus kõrge sissetulekuga leibkondade alauuring (N = 200), 20 süvaintervjuud ja 2 fookusrühmaarutelu. Kogutud andmete põhjal analüüsiti investeerimise motiive, riskihoiakuid ning ESG (keskkond, sotsiaalne vastutus, juhtimine) mõistmist. Tulemused näitasid, et kuigi huvi on suur, ligi pool vastajatest kavatses järgneva kolme aasta jooksul jätkusuutlikesse toodetesse investeerida, on tegelik kasutuselevõtt tagasihoidlik (22%). Uuring rõhutab vajadust selgema kommunikatsiooni, lihtsustatud toodete ja praktiliste tööriistade järele, et vähendada kavatsuse ja tegevuse vahelist lõhe. 

Uuringu teises osas analüüsisime jätkusuutlike investeerimistoodete pakkumist ning finantsnõustamist. Eesmärk oli hinnata, kuidas jätkusuutlikkuse põhimõtted ja neid reguleeriv seadusandlus on integreeritud Eesti jaefinantsturgude toodetesse (sh kirjeldused ning sisu) ja jaeinvestorite nõustamisse. Uuringus keskenduti sellele, kuivõrd pakutavad investeerimistooted ja nende turundus peegeldavad lubadusi keskkonna- ja sotsiaalse mõju osas ning kuidas finantsnõustajad arvestavad klientide jätkusuutlikkuse eelistusi. 

Kasutati kolme meetodit: 62 investeerimisfondi keskkonnamõju väidete analüüs, kuue toote mõjuvõime hindamine mõju potentsiaali hindamise raamistiku (ingl Impact Potential Assessment Framework) abil ning 16 kontrollostu (ingl mystery shopping visits) suuremates pankades. Tulemused näitavad, et väited jätkusuutliku mõju kohta on levinud, kuid sageli eksitavad. Ühtlasi leidsime, et toodete tegelik mõjuvõime jääb lubatuga võrreldes väga tagasihoidlikuks ning kliendi jätkusuutlikkuse eelistused ei kajastu järjekindlalt nõustamispraktikas. 

Uuringu viis läbi Balti Uuringute Instituut koostöös Sustainable Finance Observatory’ga ning seda toetas GIZ Saksamaa Majandus- ja Kliimaministeeriumi (BMWK) nimel Euroopa Kliimainitsiatiivi (EUKI) kaudu.